فیدو

فیدو

فناوری یکپارجه دانلود
فیدو

فیدو

فناوری یکپارجه دانلود

ادبیات نظری تحقیق تعاریف و مفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری


ادبیات نظری تحقیق تعاریف و مفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری

ادبیات نظری تحقیق تعاریف ومفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری

دانلود ادبیات نظری تحقیق تعاریف و مفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری

ادبیات نظری تحقیق تعاریف ومفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 63 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق تعاریف ومفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری در 35 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

خلاصه ای از کار:

مقدمه:

امروزه در دنیایی زندگی می­کنیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انعطاف­پذیری و سازگاری فردی و اجتماعی هستیم. این امر به علت تغییرات بسیار زیاد و چالش­هایی است که در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی مدرن ایجاد شده است. در چنین شرایطی بدون شک داشتن سازگاری و انعطاف­پذیری می­تواند نقش به­سزایی در بهبود و سلامت زندگی افراد داشته باشد. سازگاری کمک زیادی به برآورده شدن نیازهای محیطی می­کند. این امر با افزایش توانایی در کنترل تکانه­ها، هیجان­ها یا نگرش­ها انجام می­شود. حال اگر به هر علتی فرد از برقراری ارتباط با دیگران و محیط اجتماعی خود ناتوان باشد. یا به­ عبارتی، جریان سازگاری مختل شود، رفتارهای ناسازگارانه یا اختلالات رفتاری به­وجود می­آید (ثابتی و شهنی­ییلاق، 1377). از طرف دیگر، با توجه به نظریه­ی تکامل، آن دسته از افرادی که توانایی سازگاری بالاتری دارند می­توانند با محیط اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کنند و بر تغییرات محیط غالب شوند. افراد سازگار، علاوه بر کنار آمدن با شرایط محیطی و تغییرات، به نفع خود بهره­برداری می­کنند. البته در نظریه­ی تکامل، این موضوع به این شکل شرح داده می­شود که محیط به افراد سازگار اجازه­ی تکامل و گسترش نسل می­دهد. باتوجه به تغییر شرایط در عصر جدید، بررسی سازگاری از جنبه­های مختلف اهمیت می­یابد تا افراد بتوانند متناسب با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند (سیمونت[1]، 2010)،

................

ناسازگاری

ناسازگاری تغییر یا برگشتی در رفتار یا هیجانات را گویند که در پاسخ به تغییر زیست- محیطی خاص در زندگی فرد به­وجود می­آید. یک نوجوان به مسأله­ی تغییر با تلاش و کوشش واکنش نشان خواهد داد، زیرا با آن­چه او به صورت نرمال در نظر می­گیرد متفاوت است. به جهت عدم درک درستی که نوجوان می­تواند از تغییر در حال وقوع داشته باشد، ناسازگاری به انواع و صورت­های گوناگون مثل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و یا رفتارهایی غیرعادی که مختص یک فرد در دوران بلوغ نیست دیده می­شود. یک کودک یا نوجوان ناسازگار می­تواند یک یا همگی این ویژگی­ها را از خود بروز دهد:

-­ آرام، تحریک­پذیر، مضطرب و یا گوشه­گیر به نظر می­رسد.

-­ در برابر به خواب رفتن مقاومت می­کند.

­-­ اوقات تلخی­های مکرر در رفتار او دیده می­شود.

-­ سیر قهقرایی در توانایی رفتن به توالت به صورت مستقل دارد.

-­ افزایش اضطراب جدایی در او مشاهده می­شود.

-­ اقدام به ارتکاب رفتارهای غیرمعمول در میان جمع می­کند؛ مانند ضربه زدن یا گاز گرفتن کودکان و همسالان دیگر (هولمن، وولف- کریستنسن، مولینز و ویزنیوسکی[2]، 2011).

...............

تعریف و اهمیت سازگاری

سازگاری، به­طور خاص توسط روان­شناسان طرفدار نظریه­ی تکامل مورد بررسی قرار گرفته و به­صورت قدرت کنار آمدن با شرایط محیطی، با هدف زنده ماندن و تولید مثل تعریف شده است. به­طورکلی در نظریه­ی تکامل، سازگاری توانایی انعطاف نسبت به تغییر شرایط نیز تعریف شده است. همچنین از دیدگاه یادگیری اجتماعی سازگاری رفتاری است که شایستگی فرد و میانگین توانایی او را نسبت به گذشته خود و اطرافیان افزایش می­دهد و چون محتوای یادگیری اجتماعی به صورت ژنتیکی نیست، رفتار مناسب فرد با پیامدهای اجتماعی پاسخ داده شده و انتخاب می­شود. به­عبارت دیگر این رفتار تقویت شده و فرد می­آموزد که با تکرار آن نتیجه­ی مطلوبی به­دست خواهد آورد (باربر[3]، 2010).

................

دیدگاه­های مختلف در مورد سازگاری

دیدگاه لازاروس

لازاروس[4] (1984، به نقل از سیمونت، 2010)، سازگاری را به­صورت راهبردهای شناختی- رفتاری برای کنار آمدن و هماهنگ شدن با موقعیت­های زندگی، به­منظور مدیریت استرس و شناخت عوامل ناتوان­کننده در آن موقعیت­ها می­داند. لازاروس و فولکمن[5] (1984، به نقل از کاویانی، پورناصح، صیادلو و محمدی، 1386)

.................

دیدگاه آلپورت

آلپورت[6] شخصیت را سازمانی پویا از ویژگی­های جسمی و روانی افراد در نظر می­گیرد که تعیین­کننده نحوه­ی سازگاری اختصاصی آن­ها با محیط می­باشد (اسندروف و دنیسن[7]، 2006). وی بیان می­کند که شخصیت چیزی

...........

دیدگاه نظریه­پردازان شخصیت

اهمیت سازگاری در شخصیت تاحدی است که در بعضی از تعریف­های شخصیت، برای پاسخ به ویژگی­های متناقض شخصیت، نظیر ثبات و پایداری و در عین حال تغییرپذیری و غیر قابل پیش­بینی بودن رفتار انسان، از مفهوم سازگاری استفاده می­شود (پورشهریار، رسول­زاده، طباطبایی، خداپناهی و کاظم­نژاد، 1387). اهمیت سازگاری در شخصیت به حدی است که نمی­توان این دو مفهوم را از یکدیگر جدا کرد (اُذِر و بنت- مارتینز[8]، 2006).

............

دیدگاه مازلو

مازلو[9] (2000) معتقد است وقتی احساس احترام درونی می­کنیم و یا به خود احترام می­گذاریم، احساس ایمنی درونی و اعتماد به خویش می­یابیم و خود را ارزشمند و شایسته احساس

..........

دیدگاه پیروان مذهب

رفتارها و عقاید مذهبی، تأثیر مثبتی در معنی­دار کردن زندگی دارند. رفتارهایی از قبیل توکل به خداوند، عبادت، زیارت

...........

مدل سازگاری رُی

مدل سازگاری رُی افراد و گروه­ها را به­صورت سیستم­های انطباقی در نظر می­گیرد که رفتارشان در پاسخ به تغییر شرایط محیط است و برای بررسی تصمیم­گیری­ها در سازمان­ها و ادرات مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل سه نوع محرک محیطی را مشخص می­کند که....

.............

دیدگاه جامعه­شناسی

در دیدگاه جامعه­شناسی به جای اصطلاح سازگاری از دو اصطلاح فرهنگ­پذیری و اجتماعی­شدن نیز استفاده می­شود. اصطلاح فرهنگ­پذیری، به­صورت توانایی فرد در شروع،

.........

دیدگاه پیاژه

پیاژه[10] چنین فرض می­کند که همه­ی ارگانیسم­ها تمایلی ذاتی برای ایجاد رابطه­ی هماهنگ بین خود و محیط­شان دارند. به سخن

..........

دیدگاه تعاملی

خاستگاه اصلی مفهوم سازگاری، به­بعد زیست­شناسانه­ی روان­شناسی، یعنی روان­شناسی تکاملی برمی­گردد. در روان­شناسی این دسته از محققان را کردارشناسان می­نامند. در این دیدگاه،

........

دیدگاه نظریه­پردازان هوش

نظریه­پردازان هوش، هوش را به­عنوان مهم­ترین مشخصه­ی سازگاری فرد در اجتماع در نظر می­گیرند. به این ترتیب افرادی که هوش بالاتری دارند توانایی بیش­تری برای برخورد با محیط دارند. یکی از ابعاد هوش، هوش اجتماعی و هوش هیجانی است که به فرد توانایی درک هیجانات و حالات خود و دیگران را می­دهد. افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند متناسب با درک بالاتری که از حالات خود و دیگران دارند اعمال مناسب و آگاهانه­ای را در موقعیت­های مختلف انجام می­دهند (گوتریه[11]و همکاران، 1998).

.........

دیدگاه شناختی- رفتاری

این رویکرد با روش درمان شناختی- رفتاری به درمان بسیاری از بیماری­ها می­پردازد که افسردگی و اضطراب از جمله­ی

...........

دیدگاه فراشناختی برای سازگاری در موقعیت تحصیلی

به عقیده­ی پینتریچ[12] (2004)، فراشناخت شامل آگاهی از فرایندهای تفکر و شناخت است و راهبردهای برنامه­ریزی، تنظیم و نظارت را دربرمی­گیرد، که در ادامه بررسی می­شوند. برنامه­ریزی شامل انتخاب هدف، مرور کلی موضوع، طراحی سوال و تحلیل تکلیف است. راهبرد برنامه­ریزی به فرد کمک می­کند تا در انتخاب راهبرد شناختی مناسب تصمیم درستی اتخاذ کند، در ضمن برای یادگیری مطالب جدید دانش قبلی خود را فعال کند (شانک[13]، 2005).

............

عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی

ایواتا و هیگوچی[14] (2000) در مروری جامع، عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی را به شش دسته عمده تقسیم کردند که هر یک از آن­ها به عوامل جزئی­تر تقسیم شده­اند. این عوامل عبارت­اند از:

..........

اهمیت هوش هیجانی در سازگاری

آن­چه سازگاری فردی را افزایش می­دهد بهبود هوش هیجانی افراد است. هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل هیجانات

...............

راه­های افزایش سازگاری با ارتقای هوش هیجانی

1)­ افزایش اطلاعات فرد درباره­ی انواع هیجان، مثل شادی و غم، شجاعت و ترس، صبر و بی­حوصلگی، عشق و تنفر و....

2)­ گفتگو در مورد احساسات خود، تا نسبت به آن­ها آگاهی بیش­تری پیدا کرده و بتوانیم به صورتی آگاهانه­تر با آن­ها برخورد

..........

منابع

 

 

 

 

سازگاری

مقدمه:

امروزه در دنیایی زندگی می­کنیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انعطاف­پذیری و سازگاری فردی و اجتماعی هستیم. این امر به علت تغییرات بسیار زیاد و چالش­هایی است که در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی مدرن ایجاد شده است. در چنین شرایطی بدون شک داشتن سازگاری و انعطاف­پذیری می­تواند نقش به­سزایی در بهبود و سلامت زندگی افراد داشته باشد. سازگاری کمک زیادی به برآورده شدن نیازهای محیطی می­کند. این امر با افزایش توانایی در کنترل تکانه­ها، هیجان­ها یا نگرش­ها انجام می­شود. حال اگر به هر علتی فرد از برقراری ارتباط با دیگران و محیط اجتماعی خود ناتوان باشد. یا به­ عبارتی، جریان سازگاری مختل شود، رفتارهای ناسازگارانه یا اختلالات رفتاری به­وجود می­آید (ثابتی و شهنی­ییلاق، 1377). از طرف دیگر، با توجه به نظریه­ی تکامل، آن دسته از افرادی که توانایی سازگاری بالاتری دارند می­توانند با محیط اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کنند و بر تغییرات محیط غالب شوند. افراد سازگار، علاوه بر کنار آمدن با شرایط محیطی و تغییرات، به نفع خود بهره­برداری می­کنند. البته در نظریه­ی تکامل، این موضوع به این شکل شرح داده می­شود که محیط به افراد سازگار اجازه­ی تکامل و گسترش نسل می­دهد. باتوجه به تغییر شرایط در عصر جدید، بررسی سازگاری از جنبه­های مختلف اهمیت می­یابد تا افراد بتوانند متناسب با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند (سیمونت[15]، 2010)، در جامعه بین 5 تا 20 درصد افراد دچار کم توانی­های مربوط با سازگاری هستند، این امر از اختلالات شخصیتی و ذهنی و یا رفتارهای آموخته شده نامتناسب با محیط ناشی می­شود (سمپرینی، آندرتافاوا و سونینو[16]، 2010)، کمیته­ی ملی تعلیم، آموزش و کار استرالیا (1990، به نقل از عربی و شاه ولی، 1380) مهارت­هایی که فرد را برای برخورد با چالش­ها و سازگاری با تغییرات آماده می­سازد، مهارت­های تفکر انتقادی، کنجکاوی، مهارت حل مسئله، ارتباطات مؤثر و مهارت­های شناسایی و به­کارگیری اطلاعات و مدیریت آن­ها می­داند.

 

ناسازگاری

ناسازگاری تغییر یا برگشتی در رفتار یا هیجانات را گویند که در پاسخ به تغییر زیست- محیطی خاص در زندگی فرد به­وجود می­آید. یک نوجوان به مسأله­ی تغییر با تلاش و کوشش واکنش نشان خواهد داد، زیرا با آن­چه او به صورت نرمال در نظر می­گیرد متفاوت است. به جهت عدم درک درستی که نوجوان می­تواند از تغییر در حال وقوع داشته باشد، ناسازگاری به انواع و صورت­های گوناگون مثل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و یا رفتارهایی غیرعادی که مختص یک فرد در دوران بلوغ نیست دیده می­شود. یک کودک یا نوجوان ناسازگار می­تواند یک یا همگی این ویژگی­ها را از خود بروز دهد:

-­ آرام، تحریک­پذیر، مضطرب و یا گوشه­گیر به نظر می­رسد.

-­ در برابر به خواب رفتن مقاومت می­کند.

­-­ اوقات تلخی­های مکرر در رفتار او دیده می­شود.

-­ سیر قهقرایی در توانایی رفتن به توالت به صورت مستقل دارد.

-­ افزایش اضطراب جدایی در او مشاهده می­شود.

-­ اقدام به ارتکاب رفتارهای غیرمعمول در میان جمع می­کند؛ مانند ضربه زدن یا گاز گرفتن کودکان و همسالان دیگر (هولمن، وولف- کریستنسن، مولینز و ویزنیوسکی[17]، 2011).

ناسازگاری­های رفتاری و خودپنداره بیش­تر در سال­های نوجوانی مشاهده شده و به­همین دلیل بیش­تر زیر ذره­بین قرار می­گیرد. این مسأله به جهت ویژگی­هایی مثل تغییرات ناگهانی و استرس در این سنین رخ می­دهد. نوجوان تلاش می­کند تا جواب سؤالات خود و ساختن هویت خویش را دنبال کند. در این راه او رفتارهای اجتماعی را در بافت­های متفاوت اجتماعی ضبط و ثبت می­کند. اگرچه اکثر نوجوانان در سال­های اول نوجوانی با دیدی مثبت به سوی جلو حرکت می­کنند (اسگارد- برانت و آرملیوس[18]، 2004) و مشکلات عمیقی را تجربه نمی­کنند، اما تعدادی از آن­ها با مسائل رفتاری و روان­شناختی دست به گریبان می­شوند (بونجرز، کوت، وندرانده و ورهولست[19]، 2003؛ بروبرگ[20] و همکاران، 2001). مشکلات رفتاری متداول نوجوان در دو طبقه­ی وسیع مقوله­بندی می­شود: مسائل درونی و مسائل بیرونی (آچنباخ[21]، 1991). مشکلات بیرونی با رفتارهای برون­ریزی که آسیب­زا به دیگران و از هم گسیخته می­باشند مشخص می­شود. این مشکلات همچنین پرخاشگری و تخلف و کوتاهی در انجام امور را نیز شامل می­شود. مشکلات و ناسازگاری­های درونی شده، رفتارهایی نظیر حالات افسردگی، اضطراب، شکایات جسمانی و رفتارهای بازدارنده را دربر می­گیرد (برانت[22]، 2008).

تعریف و اهمیت سازگاری

سازگاری، به­طور خاص توسط روان­شناسان طرفدار نظریه­ی تکامل مورد بررسی قرار گرفته و به­صورت قدرت کنار آمدن با شرایط محیطی، با هدف زنده ماندن و تولید مثل تعریف شده است. به­طورکلی در نظریه­ی تکامل، سازگاری توانایی انعطاف نسبت به تغییر شرایط نیز تعریف شده است. همچنین از دیدگاه یادگیری اجتماعی سازگاری رفتاری است که شایستگی فرد و میانگین توانایی او را نسبت به گذشته خود و اطرافیان افزایش می­دهد و چون محتوای یادگیری اجتماعی به صورت ژنتیکی نیست، رفتار مناسب فرد با پیامدهای اجتماعی پاسخ داده شده و انتخاب می­شود. به­عبارت دیگر این رفتار تقویت شده و فرد می­آموزد که با تکرار آن نتیجه­ی مطلوبی به­دست خواهد آورد (باربر[23]، 2010). در بعضی تعریف­ها هوش را به جای سازگاری به کار برده­اند و به صورت توانایی برخورد مناسب با دنیای درونی و بیرونی در نظر می­گیرند که می­تواند به سه صورت خود را نشان دهد: اول اینکه فرد خود را با محیط هماهنگ می­کند. دوم، فرد محیط را به نفع خود تغییر می­دهد و سوم، جاندار به محیطی مناسب­تر نقل مکان می­کند. افراد باهوش­تر یا سازگارتر از این سه راهبرد برای بهبود زندگی خود به خوبی استفاده می­کنند (ژانگ[24]، 2010).

یکی از مفاهیم مربوط به سازگاری، سازگاری هیجانی است که فرد به طور مستمر نشانه­های مربوط به سلامت هیجانی را در موقعیت­های مختلف نشان می­دهد. از علایم سازگاری هیجانی توانایی کنترل هیجانات و ارضای نیازها، برقراری روابط مناسب و درک دیگران، توانایی تحمل ناکامی و شکست است. افرادی که چنین توانایی دارند می­توانند با واقعیت­هایی مانند ازدواج، طلاق و مرگ اعضای خانواده به خوبی کنار بیایند (ویج و جاس­وال[25]، 2010).

یکی از نشانه­های عدم سازگاری، هیجان خشم به­صورت کنترل نشده است که آثار زیان­بار آن علاوه بر ناراحتی شخصی، اختلال در سلامت عمومی و روابط میان فردی است. به علت رابطه­ی بین شیوه­ی پاسخ­دهی به خشم و سازگاری فردی- اجتماعی، آموزش مدیریت خشم یکی از مؤلفه­های مهارت­های زندگی قرار گرفته است. که طی آن خزانه­ی رفتاری فرد را برای انجام رفتاری سازگارانه­تر نسبت به محیط غنی­تر می­کند (نویدی، 1387). یکی دیگر از موارد عدم سازگاری، بزهکاری است. افراد بزهکار نمی­توانند خود را در چهارچوب قوانین اجتماعی جای دهند و رفتارهای غیراخلاقی و ضداجتماعی از خود نشان می­دهند. این رفتار می­تواند ریشه در احساس عدم امنیت فرد و یا توانایی پایین او در درک دیگران داشته باشد که می­تواند با آموزش مهارت­های اجتماعی، در امر پیشگیری و درمان آن­ها اقدام کرد (عطاری و همکاران، 1384).

دیدگاه­های مختلف در مورد سازگاری

دیدگاه لازاروس

لازاروس[26] (1984، به نقل از سیمونت، 2010)، سازگاری را به­صورت راهبردهای شناختی- رفتاری برای کنار آمدن و هماهنگ شدن با موقعیت­های زندگی، به­منظور مدیریت استرس و شناخت عوامل ناتوان­کننده در آن موقعیت­ها می­داند. لازاروس و فولکمن[27] (1984، به نقل از کاویانی، پورناصح، صیادلو و محمدی، 1386) اعتقاد دارند که آسیب­پذیری و سازگاری فرد، به ادراک از استرس و منابع استرس بستگی دارد. مهارت­های مقابله­ای در طول زمان تحول و تغییر پیدا می­کند. آنچه در یک زمان به عنوان تکنیک مقابله­ای، مفید است ممکن است در موارد دیگر سودمند نباشد. لازاروس (1961، به نقل از کرمی، دغاقله و حیدری زهراپور، 1384) بعضی روش­های مقابله را سازگارانه و بعضی را ناسازگارانه می­داند. روش­های سازگارانه، استرس را کاهش می­دهند و روش­های غیرسازگارانه نه تنها استرس را کاهش نمی­دهند، بلکه باعث می­شوند فرد موقعیت را به غلط بیش از حد فاجعه­آمیز تفسیر کند یا نشانه­های جسمی خود را در واکنش به آن موقعیت تهدیدکننده تعبیر کند. این در حالی است که روش­های سازگارانه به بازشناسی منابع فشار روانی کمک می­کند.

 


[1] - Simonet

[2] - Hullmann, Fedele, Wolfe-Christensen, Mullins & Wisniewski

[3] - Barber

[4] - Lazarus

[5] - Folkman

[6] - Alport

[7] - Asendorpf & Denissen

[8] - Ozer & Benet-Martinez

[9] - Maslow

[10] - Piaget

[11] - Guthrie

[12] - Pintrich

[13] - Schunk

[14] - Iwata & Higuchi

[15] - Simonet

[16] - Semprini, Andrea Fava & Sonino

[17] - Hullmann, Fedele, Wolfe-Christensen, Mullins & Wisniewski

[18] - Ostgard-Ybrandt & Armelius

[19] - Bongers, Koot, van der Ende & Verhulst

[20] - ­­Broberg

[21] - Achenbach

[22] - Ybrandt

[23] - Barber

[24] - Zhang

[25] - Vig & Jaswal

[26] - Lazarus

[27] - Folkman

دانلود ادبیات نظری تحقیق تعاریف و مفاهیم و دیدگاه ها و سازگاری

پاورپوینت تمام درسهای پیام آسمانی نهم 407


پاورپوینت تمام درسهای پیام آسمانی نهم 407 اسلاید

پاورپوینت تمام درسهای پیام نهم دانلود رایگان پاورپوینت پیام نهم اسلاید کل دروس پیام 9 پاورپوینت پیام نهم پیام آسمانی نهم کل دروس پیام نهم فایل ورد پیام نهم

دانلود پاورپوینت تمام درسهای پیام آسمانی نهم 407 اسلاید

پاورپوینت تمام درسهای پیام نهم
 دانلود رایگان پاورپوینت پیام نهم 
 اسلاید کل دروس پیام 9 
 پاورپوینت پیام نهم 
 پیام آسمانی نهم 
 کل دروس پیام نهم 
 فایل ورد پیام نهم
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 29448 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 407

توضیحات :

پاورپوینت تمام درسهای پیام آسمانی نهم 407 اسلاید

تعداد اسلاید 407 صفحه

قابل ویرایش 

فرمت : pptx

 

فهرست درسها و فصلها :

 

فصل اول: خداشناسی

درس اول : تو را چگونه بشناسم؟

درس دوم : در پناه ایمان

فصل دوم: راهنماشناسی

درس سوم : راهنمایان الهی

درس چهارم : خورشید پنهان

درس پنجم : رهبری در دوران غیبت

فصل سوم: راه و توشه

درس ششم : وضو، غسل و تیمم

درس هفتم : احکام نماز

فصل چهارم: اخلاق

درس هشتم : همدلی و همراهی

فصل پنجم: جامعه اسلامی

درس نهم : انقلاب اسلامی ایران

درس دهم : مسئولیت همگانی

درس یازدهم : انفاق

درس دوازدهم : جهاد

 

بخشی از متن :

•فصل اول خداشناسی

در کتاب پیام های آسمان سال هفتم و هشتم درباره ی برخی از صفات خداوند مطالبی را آموختیم.

در این کتاب با دو موضوع مهم دیگر درباره خداشناسی آشنا می شویم:

درس اول)تو را چگونه بشناسم) : در سال های گذشته با برخی از صفات خداوند آشنا شدیم؛ اینکه خدای مهربان مراقب ما و شاهد اعمال ماست؛ یاری رسان، عالم، قادر، غفار و پرده پوش است. حتماً شما دوست دارید خداوند را بیشتر از این ها بشناسید.

ما در این درس دو راه مطمئن به شما نشان می دهیم تا به کمک آنها بتوانید با صفات بیشتری از خالق هستی آشنا شوید. این دو راه عبارت اند از: 1- تفکر در کتاب آسمانی خداوند؛ یعنی قرآن 2 -تفکر در جهان آفرینش.

درس دوم (در پناه ایمان): با توجه به اینکه تاکنون درس های زیادی درباره ی خداوند خوانده ایم، حال باید بدانیم چگونه می توانیم با تمام وجود به خدایی که شناختیم، ایمان آوریم و بر ایمان خودبیفزاییم. همچنین می آموزیم که ایمان داشتن به خداوند چه ثمرات ارزشمندی در زندگی ما دارد.

درس اول تور اچگون بشناسیم؟

ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی نروم جز به همان ره که تواَم راهنمایی

همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم همه توحید تو گویم که به توحید سزایی

تو حکیمی، تو عظیمی، تو کریمی، تو رحیمی تو نماینده ی فضلی، تو سزاوار ثنایی

بری از رنج و گدازی، بری از درد و نیازی بری از بیم و امیدی، بری از عیب و خطایی

نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی نتوان شبه تو جستن، که تو در وهم نیایی

نَبُد این خلق و تو بودی، نبُوَد خلق و تو باشی نه بجنبی نه بگردی، نه بکاهی نه فزایی

همه عزّی و جلالی، همه علمی و یقینی همه نوری و سروری، همه جودی و سخایی

•فعّالیت کلاسی

١ - صفت هایی را که در این شعر به خدا نسبت داده شده است، بیان کنید.

…………………………………………………………

•…………………………………………………………

٢ - چه صفات دیگری از خدا می شناسید، که در این شعر به آن اشاره نشده است؟

و...

دانلود پاورپوینت تمام درسهای پیام آسمانی نهم 407 اسلاید

پاورپوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499


پاورپوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499 اسلاید

پاورپوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499 اسلاید

دانلود پاورپوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499 اسلاید

پاور پوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499 اسلاید
پاورپوینت تمام درسهای پیام هشتم 
 دانلود رایگان پاورپوینت پیام هشتم
 اسلاید کل دروس پیام 8 
 پاورپوینت پیام هشت
 پیام آسمانی هشتم 
 کل دروس پیام هشتم 
 فایل ورد پیام هشتم
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 8277 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 449

توضیحات :

پاورپوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499 اسلاید

قابل ویرایش.

 

فهرست فصلها و درسها :

فصل اوّل: خداشناسی

درس اوّل: آفرینش شگفت انگیز ....................................................................... 10

درس دوم: عفو و گذشت ................................................................................ 17

فصل دوم: معاد

درس سوم: همه چیز در دست تو ..................................................................... 25

فصل سوم: راهنماشناسی

درس چهارم: پیوند جاودان .......................................................................... 34

درس پنجم: روزی که اسلام کامل شد .............................................................. 41

فصل چهارم: راه و توشه

درس ششم: نردبان آسمان ............................................................................ 51

درس هفتم: یک فرصت طلایی ........................................................................ 59

فصل پنجم: اخلاق

درس هشتم: نشان ارزشمندی .......................................................................... 66

درس نهم: تدبیر زندگانی ................................................................................. 74

درس دهم: دو سرمایه ی گرانبها .......................................................................... 81

درس یازدهم: آفت های زبان ......................................................................... 88

درس دوازدهم: ارزش کار ............................................................................. 96

درس سیزدهم: کلید گنج ها ......................................................................... 104

فصل ششم: جامعه اسلامی

درس چهاردهم: ما مسلمانان ........................................................................ 111

درس پانزدهم: حقّ النّاس ............................................................................. 120

 

بخشی از اسلاید :

•فصل اوّل خداشناسی

سال گذشته با برخی از صفات خداوند از قبیل مهربانی، ناظر بودن، حافظ و مستعان بودن آشنا شدیم.

امسال در دو درس با سایر صفات الهی آشنا می شویم:

درس اوّل (آفرینش شگفت انگیز):

خداوند مهربان جهانَ را بسیار زیبا و شگفت انگیز آفریده است؛ این شگفتی و زیبایی در وجود انسان، جهان هستی و تمام موجودات قرار دارد. در این درس، با نمونه هایی از آفرینش شگفت انگیز که نشانگر وجود خداوند ناظم و حکیم است آشنا می شویم.

درس دوم (عفو و گذشت):

غفّار بودن از صفات خداوند است به این معنا که خدای بزرگ از گناهان و خطاهای انسان ها چشم پوشی می کند تا راه رسیدن آن ها به بهشت جاودان هموار شود. در این درس، علاوه بر اینکه با صفت غفّار بودن خداوند آشنا می شویم، می آموزیم که اگر ما هم می خواهیم بنده ی خوب خدا باشیم، بهتر است از خطاهای دیگران گذشت کنیم، این کار بخشش بیشتر خداوند را نیز به همراه دارد.

 

درس اوّل (آفرینش شگفت انگیز):

اگر هنگام تمیز کردن شیشه ی ساعت، کسی از ما بپرسد:(( ساعت چند است ؟ ))، معمولاً در چنین حالتی دوباره به ساعت نگاه می کنیم و سپس جواب می دهیم. می دانید چرا؟

نگاه ما به پدیده های اطرافمان معمولاً نگاهی سریع و گذراست؛ به همین دلیل در نگاه اوّل، بسیاری از جزئیات از چشم ما پوشیده می ماند. شگفتی های جهان آفرینش که بسیاری از آنها در وجود خود ما انسا نها قرار دارد بخشی از دیدنی های این جهان زیبا است. ما معمولاً بی توجه از کنار آنها عبور می کنیم. کافی است دست کم برای یک روز، نگاهمان را به جهان تغییر دهیم تا برای اولین بار به برخی شگفتی ها پی ببریم.

•بی نظیر

حمید با آب و تاب درباره ی نمایشگاهی که دیروز با دایی اش به آنجا رفته بود، صحبت می کرد؛

بچه ها باورتان نمی شود! یک دوربین فیلمبرداری بزرگ دیدم که زیرش چرخ گذاشته بودند. « می گفتند بدون چرخ و سه پایه ی مخصوص نمی توان آن را حرکت داد. یک دوربین دیگر بود که می گفتند بدون فیلم، ساعت ها فیلمبرداری می کند! عدسی عجیب و غریبی داشت؛ می گفتند اگر اینها نباشد، نمی شود با نور کم (مثل غروب) فیلمبرداری کرد.

و...

دانلود پاورپوینت پیام های آسمان هشتم تمام دروس 499 اسلاید

پاورپوینت درباره عنکبوت (دارای 2


پاورپوینت درباره عنکبوت (دارای 2 فایل پاورپوینت)

پاورپوینت درباره عنکبوت اسلاید درباره رتیل ها پاورپوینت نمونه لانه سازی عنکبوت پاورپوینت عنکبوت های ایران اسلاید آشنایی کودکان با حیوانات اسلاید رتیل پاورپوینت گزیدگی عنکبوت پاورپوینت انواع عنکبوت

دانلود پاورپوینت درباره عنکبوت (دارای 2 فایل پاورپوینت)

پاورپوینت درباره عنکبوت 
 اسلاید درباره رتیل ها
 پاورپوینت نمونه لانه سازی عنکبوت
پاورپوینت عنکبوت های ایران 
 اسلاید آشنایی کودکان با حیوانات 
 اسلاید رتیل
 پاورپوینت گزیدگی عنکبوت
 پاورپوینت انواع عنکبوت
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 28338 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80

توضیحات :

پاورپوینت درباره عنکبوت (دارای 2 فایل پاورپوینت)

فایل اول 46 اسلاید

فایل دوم 34 اسلاید

 

بخشی از متن اسلاید :

بیش تر ما کما بیش عنکبوت ها را می شناسیم آن ها در جاهای مختلفی یافت می شوند.

خانه ها، خرابه های متروکه و جنگل ها، باغ ها و ... و تقریباً در تمام نقاط کره زمین یافت می شوند. بنابراین در هر وضعیت آب و هوایی قادر به سکونت هستند.

بیش از هزاران نوع عنکبوت در نقاط مختلف جهان شناخته شده است که اندازه های بسیار گوناگونی دارند.

عنکبوت تیله ای باغی و عنکبوت دریچه ساز

کوچک ترین آن ها از یک دانه ی برنج ریزتر و بزرگ ترین آن ها از کف دست ما بزرگ تر است.

آن ها بیش تر از حشرات تغذیه می کنند. اما بعضی از آن ها از عنکبوت های کوچک تر قورباغه ها و حتی ماهی ها به عنوان غذایی لذیذ استفاده می کنند.

اجزای بدن عنکبوت

و...

دانلود پاورپوینت درباره عنکبوت (دارای 2 فایل پاورپوینت)

سوالات امتحانی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی


سوالات امتحانی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی

یک عدد pdf برای جزوه درس عمومی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی موجود است

دانلود سوالات امتحانی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی

آموزش
جزوه
فایل آماده
pdf
تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی
کتاب
دسته بندی سایر گروه های علوم پایه
فرمت فایل pdf
حجم فایل 534 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

یک عدد pdf برای شما کاربران عزیز آماده کرده ام که کلیه سوالات مهم و امتحانی درس تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی گفته شده که دیگر نیازی نیست کل کتاب را بخوانید فقط با خرید این محصول یک درس عمومی را براحتی پاس کنید امیدوارم قدمی برای بالا رفتن شما کاربران عزیز فراهم کرده باشم

دانلود سوالات امتحانی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی